ÅRSMELDING VALDRESSTRYKERNE 2010 (med endringer etter årsmøtet 02.02.2011).

Organisering:

Styret har bestått av Guri Svennæs (leder), Grete Jorun Engen (kasserer), Olaug Okshovd, Johannes Asheim og Eivind Follinglo. Styret har hatt to styremøter og en del e-post og SMS-kontakt.

Dirigent har vært Eivind Dølerud og fra høsten har Susanne Engelmann hatt Aspirantorkesteret.

Orkesteret har vært organisert i fire orkester vårhalvåret; Veslefrikk (for nybegynnere) Aspirant, unge Valdresstrykere og Valdresstrykerne. Fra høsten ble det tre grupper med fast øvingskveld onsdag; Veslefrikk, Aspirant og Valdresstrykerene. I tillegg ble de store ungdommene og de voksne samla en del helger for øving til Messias. Fra høsten ble det etablert en del kvartetter, der noen har fungert godt og noen mindre godt.

Arrangement:

1. februar deltok vi på Kulturskolenes Haiti-konsert. Dette var som et ledd i innsamling til jordskjelvrammede på Haiti.

6. og 7. februar var ganske mange på seminar på Spåtind

13. februar var det konsert i Tingnes kirke med Monica Zetterlund-musikk. Kristina Gyllensvärd som sangsolist og band sammensatt av Harald Høivik, Vegard Moshagen.

I april reiste de største ungdommene på tur til vennene våre i Barcelona, sammen med Eivind. Der spilte de en del konserter som var veldig vellykka. Turen var også vellykka, men ble litt lengre enn planlagt, da de ble sittende ”askefast” i 5 dager ekstra.

2. juni spilte vi Lidar Kyrkje i forbindelse med 25-årsjubileet til Øystre Slidre Kulturskule. Dette fikk vi inntektene fra.

20. juni var Valdresstrykerne med på en konsert i Nes Kirke på Gran. Dette var sammen med Hadelandstrykerne og her fikk vi også inntektene.

Mange av ungene deltok på Valdres Sommersymfoni i juni, der utbyttet nok føles litt varierende, men motiverende og være i dette miljøet noen dager. 4 av våre deltok her på Norsk Barnesymfoniorkester (NBSO) – det var Mari og Marianne Daleng Okshovd og Ingrid og Sigurd Fosheim.

4. september var det en ny Zetterlund-konsert i Stabbur Amfi. Denne gang uten hele orkesteret, men med Valdres Strykekvartett bestående av Bente Hemsing, Helena Wright, Eivind Dølerud og Susanne Engelmann.

17. – 19. september var det mange som var på seminar på Vinstra. Dette er et seminar som er intensivt og lærerikt til en rimelig penge. Det er Norsk Kulturskuleråd Oppland som er arrangør og i 2011 skal dette arrangeres på Valdres Vidaregåande Skule.

28. november var det to forestillinger med Messias sammen med et utvida Tingnes Kammerkor, innleide operasolister og litt forsterkinger i orkesteret.

I oktober var Monica Hagen deltaker på International Youth Symphony Orchestra 2010i Bremen Mitte.

17. november tok vi onsdagsøvinga som konsert på Galleri Perrongen. Dette var i forbindelse med Kulturlaupen i Nord-Aurdal

11. desember spilte vi på Valdres Storsenter etter Kulturskolekonserten i Nord-Aurdal. Dette var som takk for sponsorgave.

Andre oppgaver:

Som de fleste av dere merka var vi aktive under Valdres Sommersymfoni og arbeidde mange dugnadstimer. Til sammen 500 timer ble det. Dette er arbeid som er påregnelig framover også.

På tampen av året ble vi tildelt 250.000 til instrumentkjøp fra Sparebankstiftelsen. Dette var etter søknad, og vi fikk det vi søkte om. Ved utdelinga var en av kvartettene; Quartetto Dolce (Sindre Tronrud, Kristin Holmen, Ingrid Fuchen Røyne og Tale Størdal)med og spilte Yao Dance.

Det er gledelig at vi nå også har fått med Susanne som cello-instruktør og leder av Aspirantorkesteret. Sammen med Eivind har vi veldig gode musikalske ledere og vi i styret vil takke for godt samarbeid i 2010, og ser framover til nye oppgaver sammen.

31. januar 2011