tingnes4w

Styrets sammensetning og aktivitet

Styret har i 2017 bestått av Kari Skrautvol – styremedlem, Hanne Winnem – styremedlem, Külle Trei Garvik – styremedlem, Julia Helgesen – kasserer, Ketil Rogn-Hamre – materialforvalter og Gudbrand Hegge – leder. Vararepresentanter er Maria Lill Garvik og Sigrid Andrine Garvik. Revisor er Hege Tronrud. Valgkomiteen har bestått av Liv Marit Enoksen og Külle Garvik. Det er gjennomført seks styremøter i 2017.

Medlemmer og dirigenter

Valdresstrykerne har medlemmer fra Vang, Øystre Slidre, Vestre Slidre og Nord-Aurdal kommune.

Gruppene er navngitt Valdresstrykerne 1, 2 & 3. Navnene tilsvarer orkesterinndeling som benyttes på seminarer. I tillegg er Veslefrikk en samspillgruppe for nybegynnere i regi av kulturskolene.

Det er 36 betalende medlemmer ved utgangen av 2017. Styret, dirigenter og valgkomite betaler ikke så det er totalt 44 medlemmer i medlemsregisteret.

Dirigenter er Susanne Engelmann for Valdresstrykerne 2 og Eivind Dølerud for Valdresstrykerne 2 og 3. De har et felles ansvar for Veslefrikk.

Organisasjonstilhørighet og frivillighetsregisteret

Vi er medlemmer av UNOF (De Unges Orkesterforbund) og har forsikring av instrument og lager, kompensasjon for merverdiavgift, ingen TONO-avgift og medlemsregister hos UNOF.

Vi er registrert i Frivillighetsregisteret og fikk 2 194,14 fra grasrotandel.

Instrumenter

Instrumentene vi nå eier er; en kontrabass, sju celli, seks bratsjer og 13 fioliner. De som leier disse instrumentene betaler kr 250,- pr semester i leie for å dekke vedlikehold og forbruksmateriell. Vi disponerer i tillegg fire kvalitetsfioliner utlånt av Gjensidige, alle disse er utleid.

I 2017 fikk vi tildelt 40 185,- av UNOF Instrumentfond for å kjøpe åtte fioliner og en cello:

Wang 1/2 cello m 2 buer og softbag

Wang 3/4 fiolin m Helicore strenger

Wang 3/4 fiolin m Helicore strenger og glassfiber

Wang 1/2 fiolin m Helicore strenger og glassfiber kasse

4 1/4 Wang fioliner, grei kasse og buer

1 3/4 Wang fiolin med karbonkasse og bue

1 1/2 Wang fiolin med karbon kasse og bue samt en brukt fiolin fra privat.

For å få til dette brukte vi i tillegg 16 437,- av egne midler.

Økonomi og betraktning av utvikling

Drift ga for 2017 et overskudd på 89 725,06 mot budsjettert underskudd på 10 200,-. 32 000,- av overskuddet er tilskudd fra Oppland fylkeskommune for prosjekt gjennomført i 2016.

Ved utgangen av 2017 var egenkapital på 302 769,56 og gjeld på 97 390,32 (utestående undervisning og avsetning til Landstrykerne).

Kostnadene for undervisning i 2017 er redusert fra 2016 i forhold til økt uttak av timer fra kulturskolene. Styret mener nåværende tilbud er riktig i forhold til antall timer med undervisning hver uke.

Informasjon til deltakere og foresatte

På valdresstrykerne.no legges det ut informasjon om arrangement og fruktlister.

Landstrykerne

Landstrykerne er samarbeidsprosjekt for strykere i ungdomsskolen og oppover. Hensikten er musikalsk utvikling gjennom læringsfelleskap med jevnaldrende fra Oppland. Musikalsk ledelse ved Ingrid Marie Haverstad, Eivind Dølerud, Susanne Engelmann.

Aktivitetene finansieres med egne midler og egenandel fra deltakerne.

Det har vært tre samlinger og en tur til Canet de Mar, se vedlagt avisomtale.

Aktiviteter i 2017

2017 har vært et aktivt år med flere seminar, utenlandstur og konserter på høsten. Vi oppsummerer aktiviteter Valdresstrykerne har deltatt i.

Lørdagsmusikk og –moro, 4. februar

Samling på Nord Aurdal barneskole med øving på repertoaret til Hemsing-festivalen og jobbet med improvisasjon. En flott konsert på Helsetunet (VLMS) med to fellesnumre og fem soloinnslag.

Etterpå reiste vi ned til skøytebanen for en sosial avslutning av formiddagen. Takk for en hyggelig lørdag!

Description: beren HD:Users:gudbrand:Downloads:skøyter.jpeg

Foto: Hanne Winnem

Landstrykersamling 17.-19 februar

Landstrykersamling på Fagernes den 17. -19. Februar. Under ledelse av Susanne Engelmann. Deltagelse på UKM med "Kast" og Sindre Trondrud som solist.

Hemsingfestivalen

Hemsingfestivalen inviterte Barrat-Due Juniorensemble (JENS) og Valdresstrykerne til å delta på barnekonsert. Øving fredag med JENS og konsert lørdag 25. februar i SMIA. Takk til Eivind Holtsmark Ringstad og Nicholas Schwartz for gjesteopptreden i orkestrene.

Orkester 1 og 2 med Eivind og Nicholas.

hemsingfestival2017 4wFoto: Ketil Rogn-Hamre

Vårseminar 26. mars

Seminar med Ragnhild Hemsing, Susanne og Eivind som instruktører. Tema var kammermusikk og avsluttet med hentekonsert.

Ragnhild Hemsing med unge fiolinister.

ragnhildhemsing4w

Foto: K. Rogn-Hamre

Hadeland strykeseminar på Brandbu, 28-30. april

Hadeland strykeorkester og Hadeland kulturskole inviterte strykere fra kulturskoler og strykeorkestre til vårens strykeseminar på Hadeland med avslutningskonsert i Grymyr kirke.

Mange Valdresstrykere deltok, og Sigrid Garvik var solist på Vanhal bratsjkonsert 1 sats.

Eivind var med som instruktør.

Valdres lokalkappleik 6. mai

Valdresstrykerne 1 og 2 deltok på Valdreskappleiken. Orkesteret trengte verken dirigent eller noter, og ekstra stas var det å ha med Iselin på kontrabass, det løfter orkesteret! Flott at noen av våre medlemmer og Veslefrikkere også stilte opp med å spille solo, bra innsats Sindre, Kristina, Anea og Maud!

Sommerstrykerfest 14. juni i Skrautvål

En sosial og musikalsk kveld som sommeravslutning med grilling til foresatte, medlemmer og søsken/venner. Konsert med Veslefrikk, Strandefjorden salongorkester og Valdresstrykerne. Vi hadde besøk av Steinar Haugerud fra Oslo på kontrabass som et ledd i «Instrument i fokus».

Drømmestipend konsert i juni

Vårkonsert Tingnes kirke i juni hvor orkester 3 spilte med Sindre Tronrud som fikk tildelt drømmestipendet.

Sommersymfonien

En stor del av våre deltakerne var med på sommersymfonien.

Dugnad for Sommersymfonien

Dugnad for Sommersymfonien utføres av oss. Dette består i rigging av utstyr til sommersymfonien, vakter, anskaffelse av varer til kiosk og lunsj, rydding mellom periodene og opprydding etter sommersymfonien. Innsats er anslått til 600 timer.

De aller fleste deltok i denne dugnaden, og innsatsen ga oss 60 000,-. Takk for all hjelp.

Musikk som europeisk språk – Canet de Mar ved Barcelona

Valdresstrykerne søkte i februar støtte til ungdomsutveksling fra Erasmus+: Aktiv ungdom.

Vi fikk tildelt midler for prosjektet vårt «Musikk som europeisk språk». Sammen drog 20 deltakere fra Norge til Barcelona 14.–22. juli for å møte jevnaldrende, musikkinteresserte ungdom fra Spania og Italia.

Formålet med prosjektet var å bruke musikk til å knytte bånd mellom ungdommer fra ulike land. Videre å bli bevisst de fordeler det er å delta i samspill og å kunne synliggjøre og bruke disse fordelene seinere i livet. Vi ønsker å øke ungdommens aktive medborgerskap, deltakelse og samfunnsengasjement.

Prosjektet er omtalt på nettsidene https://valdresstrykerne.no/nyheter/291-musikk-som-europeisk-sprak-omtale-i-avisa-valdres

Bærum Steinerskole besøk, 8-9. september

Fredag 8. september kom Bærum Steinerskoles kammerorkester på besøk.

På programmet stod både perler fra tangomusikken, som Libertango og Oblivion, kubanske danser og flott strykermusikk av Haydn og Gershwin. Cellistene fikk litt ekstra plass med en cellokvartett av Romberg og Preludiet fra Bachs 3. cellosuite. En vellykket konsert, der ungdommene ble kjent med hverandre ved å spille sammen.

Neste morgen møttes en liten, men fjellglad gjeng for å gå på Hugakøllen. Været var ikke optimalt, men det hindret ikke de fremmøtte fra å nyte høstfjellet. Kanskje en fjelltur kunne bli til en årlig Valdresstryker-tradisjon?   - Susanne

Oppland strykeseminar på Lillehammer 22.-24. september

Seminar på Røyslimoen skole på Lillehammer. Opplegg omtrent som før, med øving i 3 ulike orkestre, tid til fri aktivitet, lek og med avslutningskonsert søndag ettermiddag.

Bli kjent fest i september, 27. september

En ettermiddag med mini-konsert, leker, informasjon og forfriskninger.

Reformasjonsjubileet 28. oktober

Kyrkja i Valdres arrangerte konsert i forbindelse med 500-årsjubileet for reformasjonen. Et prosjektkor med 40 sangere fra hele Valdres fremførte sentrale verk fra den lutherske kirkemusikkhistorien. Musikken er komponert av Bach, Buxtehude og Mendelssohn, og alle verker har tekster fra Martin Luthers hånd.

Prosjektkor, Valdresstrykerne og lokale blåsere, og sammen med fire profesjonelle sangsolister leverte en storslagen konsert med musikk man sjelden hører framført i Valdres.

Harry Potter møter Jack Sparrow, 10. november

Showkonsert "Harry Potter møter Jack Sparrow" i Vestre Slidre kulturhus i samarbeid med Vestre Slidre skulekorps. Konsertantrekk var piratutkledning.

pirat4w

Foto: Svein Erik Ski

Jubileumskonsert 25. november

Vi feiret 15 års jubileum med seminarhelg og konsert i Tinges kirke med Landstrykerne, reformasjonskor, cello ensemble, 2005 kvartetten og Strandefjorden salongorkester.

Fra jubileumskonserten. Foto: Ketil Rogn-Hamreclip_image012.gif

Kulturskoleavslutninger

De orkester 1 deltok på julekonserten til Nord-Aurdal Kulturskole sammen med 2005- kvartetten.

Julekonsert for orkester 1 og 2 på VLMS

Orkester 1 og 2 avsluttet sesongen med konsert på Valdres lokalmedisinske senter onsdag 20.12 med julerepertoar.

Repertoar

Valdresstrykerne 3 repertoar 2017

"Murru" av Sturla Eide

Antonio Vivaldi: «Konsert for to fioliner» RV 565